Tid: Onsdag 4. februar, 2026, kl. 19.00-20.30.
Saker som ønskes behandlet på årsmøtet må være styret i hende senest 2 uker før årsmøtet, og alle medlemmer i faggruppen vil motta saksliste på epost en uke før årsmøtet.
I forkant av møtet holdes det to innlegg for faggruppens medlemmer. Innleggene er også åpne for andre medlemmer av NKS. Påmelding: https://nettskjema.no/a/578432
Sted: Zoom. Lenke sendes ut på epost samme dag som møtet holdes.
Program
19.00: Velkommen ved faggruppen
19.05 – 19.30: Forsøk i laboratoriet der elever i kjemi programfag får gjøre vurderinger ut ifra prinsipper for grønn kjemi? Ved Svein Tveit, Seksjon for kjemididaktikk, Kjemisk institutt, Universitetet i Oslo.
I denne økten presenteres to undervisningsopplegg/laboratorieaktiviteter som er utviklet for å la elever i kjemi 1 og kjemi 2 gjøre vurderinger ut ifra prinsippene for grønn kjemi på egne eksperimenter. I begge aktivitetene syntetiseres et stoff på flere ulike måter, og forskjeller i syntesene danner grunnlaget for elevenes vurderinger. Den ene aktiviteten er en fagdag med organisk syntese av benzosyre fra benzaldehyd, mens den andre aktiviteten er en uorganisk syntese av kalsiumhydroksid, som er beregnet å gjennomføre i løpet av en 90 minutters økt. Begge aktivitetene er tilgjengelige på nett: https://www.mn.uio.no/kjemi/forskning/grupper/skole/ressurser/gronn-kjemi/index.html
19.30 – 20.00: Opplæringsmateriell for kjemikaliesikkerhet? Ved Svein Tveit, Seksjon for kjemididaktikk, Kjemisk institutt, Universitetet i Oslo og Kirsten Fiskum, Naturfagsenteret, Universitetet i Oslo.
Nettstedet www.chesse.org/no er utviklet for å lette arbeidet med kjemikaliesikkerhet i skolen. I denne økten blir deltagerne introdusert til nyutviklede opplæringsressurser til nettstedet, og får teste ut deler av disse. Chesse.org er utviklet i et Erasmus+ samarbeidsprosjekt med partnere fra Stockholms Universitet, Universitetet i Helsinki, Universitetet i Ljubljana, Universitetet i Oslo og Katedralskolan Uppsala.
20.00 – 20.30: Årsmøtet til NKS faggruppe for kjemiundervisning